Departmentkolloquium
Am Donnerstag, den 4. Juli 2019, findet das nächste Departmentkolloquium statt, zu dem Sie herzlich eingeladen sind. Vortragen werden Dr. Nicole Hauke zum Thema „Communion and Self-Esteem: No Relationship? Having a Closer Look at the Association of Agency and Communion with Different Components of Self-Esteem?“ und Dr. Sabine Hommelhoff zum Thema „Multiplexe Beziehungen im Arbeitsleben“
Ort: Nägelsbachstr. 49b, 91052 Erlangen, Raum 02.219
Zeit: 18.15 – 19.45
Im Anschluss an die Vorträge laden wir zu Gesprächen in ungezwungener Atmosphäre ein. Vielen Dank an die FSI Psychologie für das Bereitstellen von Getränken und kleinen Snacks.
Abstracts:
Communion and Self-Esteem: No Relationship? Having a Closer Look at the Association of Agency and Communion with Different Components of Self-Esteem
Concerning social cognition there are two fundamental content dimensions: agency and communion (Abele & Wojciszke, 2014; Bakan, 1966). Agency focusses on the own person and the achievement of personal goals. Communion focusses on the integration of an individual into a larger social entity and on social interactions. Previous research has shown that communion shows no or only weak associations with self-esteem, instead self-esteem is dominated by agency (Abele et al., 2016; Wojciszke et al., 2011). But does it really not matter for self-esteem if someone is honest or friendly? In our research, we will show that an in-depth analysis helps to resolve this question and provides new insights into the relationship of agency, communion, and self-esteem. Therefore, on the one hand, we differentiated the facets of agency (assertiveness and competence) and communion (warmth and morality). On the other hand, we looked at different components of self-esteem (performance, social, physical, and relational). We predicted communion to be related at least to social and relational self-esteem. This detailed analysis was conducted in a sample of 2.357 participants stemming from six different countries (Germany, France, Australia, Poland, China, and USA).
Multiplexe Beziehungen im Arbeitsleben
In multiplexen Beziehungen treffen kommunale und austauschorientierte Beziehungsorientierungen zusammen. Als typisches Beispiel gelten Freundschaften am Arbeitsplatz; das heißt, eine kommunale Beziehung (z.B. Freundschaft) besteht in einem Kontext, der Austauschnormen nahelegt (z. B. Arbeit). Ich stelle drei Studien vor, die sich mit verschiedenen Varianten von multiplexen Beziehungen im Arbeitsleben befassen. In Studie 1 geht es um die Frage, wie Bewerber auf Stellenanzeigen reagieren, die freundschaftliche oder familiäre Arbeitsbeziehungen versprechen. In Studie 2 untersuche ich die Inhalte von Konflikten, die zwischen Freunden bei der Arbeit entstehen können. Studie 3 behandelt schließlich die Frage, ob ein Arbeitskontext, in dem sexuell konnotierte Scherze und Gesprächsthemen üblich sind, dem Wohlbefinden der Mitarbeiter zuträglich ist oder nicht.